lördag, februari 05, 2011

djupa analyser

Inspirerad av Helénes nya filmsida med ett gäng filmer från förra årets tävlingar högg jag in på några av Zekes filmer. Det är bara att konstatera: Han sköter sig fantastiskt bra när han stoppar/håller djur och i allt närarbete. Öga mot öga är han cool och tänker rätt. När han ser flyende fårsvansar förbytts han till en stressande dåre. Synd att så många tävlingar går ut på just att flytta runt djur...

Vi hade besök idag. Bearded collien Boris med husse var här och hälsade på. Det visade sig vara en behaglig bekantskap. Så till den milda grad behaglig att första åtgärden blir att få honom att plocka fram mer vallning och egen känsla. Men fåren tyckte att han var ok - de var lugna och uppförde sig faktiskt exemplariskt. Boris husse kanske inte håller med, det är inte så lätt att hålla reda på mina får eftersom de inte står kvar där man ställt dem. Framförallt inte eftersom de är känsliga även för människor...

Zeke var med och vaktmästrade. Han lade sig i lite mycket men han kände väl att Boris inte greppade fåren och då var Zeke genast med på noterna. Zeke var så söt när han låg och höll djuren, Boris tog ett par steg mot honom och viftade på svansen... Zeke drog upp överläppen och en hörntand kunde anas - annars bevärdigade han inte Boris med en blick. - Ser du inte att jag jobbar? Boris fattade vinken och vände sig bort...

Rom fick förevisa lite rörelsemönster och framförallt attityd mot djur. Han är så tydlig i sina signaler att man kunde sätta en textremsa på honom. En fantastisk hjälp när jag blir flummig och otydlig i mina beskrivningar.

Sedan har det varit svullo-varning på mig. Först smörgåstårta, paj, glass och kakor hos systersonen som fyllde år. Sedan fortsatte jag med ostbågar, chips och lite mera glass när jag kom hem. Om jag säger att jag ska bättra mig så tror jag ärligt att jag kan leva upp till det ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du lät dig inspireras och att du såg zekes alla bra sidor. Det är så lätt att tycka allt är blaha när det inte går som man vill. / Helene