onsdag, februari 23, 2011

ibland får man vara extra flexibel

till exempel när man tänkt åka till jobbet tidigare eftersom det var några saker som behövde fixas direkt på morgonen och då hittar man en hängig kalv i boxen. Vad göra?! -25 grader och en kall lösdrift, kalv med rejäl diarré som är allmänpåverkad, aptitlös och verkar frusen (inte så konstigt!) -och tomt i stallet. Där är det varmare och finns en värmelampa. Dessutom vore det bra att få bort honom från de andra ifall det är något smittsamt.
Bara ett litet problem, hur flyttar man honom ensam? - Zeke, kom!, tillverka en grimma av ett grimskaft och knalla iväg. Han var flyttad på några minuter - utan att vi tappade ut de andra.
Sedan vidtog behandling med saltbalans som han drack med förtjusning.
När jag googlade på kalv +diarré läste jag om Diarsanyl+. Lät inte det bekant? lämpligt även till hund?... rotade i hundmedicinskåpet och hittade ett par pastatuber som jag tryckte i honom. På eftermiddagen var jag in på Granngården och köpte mer (och en mer nötkreatursanpassad storlek på tuben). Kalven verkade lite piggare i eftermiddag, han är feberfri och jag tror att vi fått hejd på det värsta. Han tar nästan ner mig när han druckit upp saltbalanslösningen - det är tydligen jättegott? annars är det dåligt med både törst och aptit. Hoppas han fortsätter pigga på sig, jag får väl rådfråga veterinären annars. Jag skulle vilja ge mer saltbalanslösning men vet inte om man kan överdosera det?
Så här såg han ut i morse. Hoppas kunna återkomma med bild på en piggare pojk snart ;-)


Jobbet då? jodå, med bra arbetskamrater löser sig allt. Det är väl det som kallas att delegera?

Inga kommentarer: