söndag, augusti 19, 2007

ingen sovmorgon men ny medalj förtjänad

Imorse var den enda morgonen på länge som jag inte behövde ställa väckarklockan :-) Sååå skönt att få sova ostört så länge man vill för en gångs skull. Nu var inte sömnen alldeles ostörd eftersom Scott Drever har skällt på något ganska ofta inatt. Halv åtta ringde telefonen :-( Det var Hussen som gått upp och gått ut och upptäckte att två av kalvarna var på rymmen. Färdigsovet!

Det hör till saken att igår kväll fick jag för mig att jag behövde fixa till Zekes fösningar. På Bråforsfåren har hans (våra eftersom det är jag som ska styra) fösningar varit riktigt dåliga och min känsla är att han inte trycker framåt. Är det något Zeke har med sig helt naturligt så är det att fösa/fråndriva. Det var det enda han kunde som mycket liten valp - gå med djur - långt och lugnt. Jag fick för mig att han känner av att Bråforsdjuren inte tål så mycket tryck. De är inte så vana med hundar som trycker på så de delar sig direkt. Kanske var det "bara" Zekes djurkänsla som ställde till det? Nåja, att testa på våra får skulle inte ge så mycket så jag kom på att jag skulle testa med kalvarna istället. De är ju inte så mycket vallade så det kunde bli intressant. Dessutom skadar det ju inte att de går undan för hund. Det blev inte så mycket fösning där heller, det blev mer hårt arbete för att trycka ihop dem men Lillehund jobbade kalasbra och vi kunde avsluta med en kort fösning och en drivning innan kalvarna fick kross.

Åter till dagens morgon: Gissa om jag var glad för det där träningspasset när jag såg att två kalvar stod i kornåkern. Jag skickade iväg Lillehund som styrde upp dem efter staketet och kom traskande med dem. Där måste man verkligen lita på hunden och gå på kalvarnas rörelser (någon hund ser man inte i kornåkern den här tiden på året, kalvarnas huvud och ryggar var allt jag såg). Jag funderade på att ta dem ut på vägen hem, det kändes lite onödigt snabbt men hur skulle vi annars få in dem i hagen? När vi kom till hörnet på hagen hoppade kalvarna över det vattenfyllda dike som är mellan kornåkern och hagen och där kunde vi trycka så att de hoppade in igen. Tapperhetsmedalj till Lillehund!

Undrar om det är kalvarna som Scott skällt på i natt? De kan mycket väl ha varit på rymmen hela natten... Det fanns i alla fall en mycket billig drever här på morgonsidan ;-)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat Zeke-man! och vilken tur att Skott drever är så vaken och larmar när kalvarna är på rymmen (fniss).
Verkar som en familj med stor sammarbetsförmåga.

Anonym sa...

(Åh, vad arg jag blir!)
Glömde signera!
//Heléne (förståss)
(Det skulle vara en larmsignal för osignerat inlägg. Och nu måste jag skriva det kryptiska lösenordet igen, pust!!)

Ewa sa...

Hihi. Heléne; du får skaffa dig en blogger-identitet. Då behöver du bara logga in och slipper bokstavskombinationerna ;-)

Anonym sa...

Aj då, bloggerid verkar ju va bra .... får nog testa ;-)
Ymlict låter som nått tyskt ord för liten söt hund ;-)
Men det är ju sånna "ord" vi får dras med annars ;-)
Håller med om att Scott nog var rätt duktig som försökte tala om att nått va fel så in i ....!
Men ingen fatta ... alla bara litar på di däringa vallhundarna ...
Stackars Scotte pojken, åsså skäller alla bara på honom för han försöker göra rätt.
Ska ta mig i kragen och fixa utmaningen åxå ;-)
/Kitty

Kitty från söderöver sa...

I´m testing inloggad blogger ;-)
bidde bokstäver ändå!!!!

Kitty från söderöver sa...

testing igeeeeen

Kitty från söderöver sa...

Jodå den vill allt ha både bokstäver, användarnamn OCH lösenord ;-)
verkar liasom lättare med BARA bokstäver ....

Ewa sa...

Oj. Där lurade jag er allt ;-)
Jag behöver inte fylla i några märkliga bokstavskombinationer som påminner om tyskt ord för söt liten hund men vid närmare eftertanke beror nog det på att bloggen är min...
Jag ska testa på någon annans blogger-blogg. Kul att få så många kommentarer i alla fall :o)

Anonym sa...

Hej!! Här kommer en kommentar till. SUPERDUPERJÄTTEGRATTIS till Zekemannen och dig Ewa! Nu fick jag se stämpeln också. Har ju undrat vad det var för en värstingstämpel som det tjatades om...
DUKTIG Scott som ropade hela natten att ni skulle komma ut och ta tillbaka kalvarna. Han måste ju vara TRÖTTARE än dig idag. Tänk på det.

Kram från Mackandonien

Ewa sa...

Sant Mackan. Scott har varit jättetrött och sovit gott hela dagen. Därför är jag tröttare än vad han är nu ;-)

Anonym sa...

Hej på er!
STORT GRATTIS till din GK vallhund!!!Härligt och jag har kikat på de fina bilderna hos Anna.=)
Ha det gott!
Hälsningar Ann-Charlotte & Co