söndag, augusti 12, 2007

jäklar!

IK-1 i Bråfors idag igen. Inte lika svårt som igår, tio förstapris idag - igår var det bara tre. Inget förstapris till oss och det känns riktigt uppkäftigt. Här går jag omkring och säger att när vi får till hämten så kommer det att bli bra. När Lillehund klämmer till med ett kanonhämt så får matte spader i fösningen och lyckas missa båda grindarna... grrrr. 69 poäng varav 46 :-) på hämtet. De fyra vi tappade på hämtet var på utgången eftersom han var onödigt vid, men det var så härligt att se att han pinnade på och hade stenkoll på var han hade fåren. Fåren gled iväg långt innan Lillehund var framme men han fortsatte på sin båge, lade sig klockrent bakom och kom med fåren på en lugn och spikrak framdrivning. Rundade pinnen tight och började fösningen lugnt. När vi närmade oss första grinden delade fåren på sig och två drog iväg. Jag styrde upp gänget med tre får och skickade Zeke att hämta tillbaka de två rymmarna, han tog tillbaka dem men hann inte styra upp dem på linjen så de gled förbi grinden. Tight sväng igen och Zeke gick fortfarande lugnt och tog styrning. Därför begriper jag inte varför jag hiade upp mig och blåste Ligg hårt och stökade med honom??? Vid andra grinden är han lite sen att ta ett sidledskommando eftersom det var mycket drag och vips, så rann de förbi den grinden också. Fångade upp dem på drivningen, -2 där (tror att vi hade en krok direkt efter grinden under tiden som jag sprang uppför backen för att komma före fåren) och till fållan -2 där också. Vi hade ett rejält stopp men fåren knallade in när de fått tänka lite. Domarkommentar: "Kanonsnygg början. Blev matte nervös i fösningen?" och så var det kanske...
Nåja, det tar sig. Jag är sååå himla glad över att han börjar lösa utgångarna och då blir allt så mycket enklare resten av rundan. Fortsätter han att vara sådär vid så tar jag tag i det senare, det är inget problem att dra in honom men det får bli later, nu ska han få vara ifred och känna att det blir rätt när han pinnar på så bra.
Megastort grattis till brorsan Rozz som fick ett förstapris och en tredjeplacering idag med finfina 80 p.

Apropå brorsor så ska jag naturligtvis i fortsättningen kalla Multis hund för hans rätta namn, Zipper kallas han och ingenting annat ;-)

Nu ska jag packa upp. Trött, trött, trött efter två långa dagar... och glad!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Du ska vara glad. Ett jättefint jobb både på banan och i sekretariatet!!

Och vilka härliga syskon fjällkon har!!!! Ett grattis till dem med.

jag vill också passa på att bekräfta att jag fått mailet.

Anonym sa...

Grattis Lillehund blir ju bara bättre och bättre!

Har några frågor i min blogg under kommentarer!
Kram Anita!

Anonym sa...

Grattis till din fina runda som jag var och såg i söndags. Zeke ser ju strålande ut. Det där med att missa grindar är jag också ganska bra på + att säga hårda kommandon i onödan (pga nervositet antar jag). Men det är bara att tävla på så får man väl erfarenheter med sig i bagaget som gör en till en bättre förare! Grattis igen och tack för en trevlig tävling i Bråfors!
Meril :0)

Anonym sa...

GRATTIS EWA!! Duktiga du och Zeke!
Synd att jag inte kunde komma iväg och se och hjälpa till...Men det blir fler tävlingar snart.

Ok, ok *hukar mig*, erkänner att jag generaliserade vilt ang bc på bildsidan. :D Men det är kul att skapa reaktioner. ;D
Såg du på bilderna där jag stökade vilka verkliga tokfel jag gjorde hela tiden...suck. Jag är obildbar....Men du vet, börjar det galet så blir det gärna så hela passet. :(
Skönt att det ösregnar första jobbasdagen iaf.
Ha det!
Hälsar Mackan

Anonym sa...

STORT Grattis, ni var (eller menar jag Zeke?? hi,hi)jätte duktiga.
Önskar vi blir lika bra. Någon gång... nu.... snart..... eller nästa vecka. Du känner väl mig. Tålamod?? Köper man det på ICA, ha,ha. Riktigt kul att vara i seket också. Hoppas jag skötte mig så att vi får flera chanser.
Vi ses i kväll. Har laddat med knäskydd ;-o
Heléne

Anonym sa...

Grattis!! Klart du ska va glad när hämtet gick så bra. Det andra vet du ju att han kan ;-) Vadå nervös?? Tar du inte med "veranda känslan" *LLL ?
Regnar det hos er? Här har vi kanonfint just nu, med sol och blå himmel ;-)
Kitty

Anonym sa...

Hej Ewa. Nu har jag tagit bort kommentaren om bc naturliga hämt. ;)
/Mac