tisdag, augusti 28, 2007

sopigt

Riktigt dåliga var vi idag på träningen, både jag och Lillehund. Jag blåste frustande spottljud så att de flesta signaler var orena och Zeke lydde inte särskilt många av dem. Fåren sprang som tokar och uppförde sig som om de inte blivit vallade på evigheter och hunden tog inte saktavisslan och gissade fel på höger och vänster. Jag tog ett allvarligt snack med honom och sedan reglerade han tempot fint och saktade ner fint men han gissade fortfarande friskt på sidorna...
:-( Dessutom tycker jag själv att jag visslar alldeles för hårt, det låter verkligen inte behagligt och det retar mig att jag inte kan slappna av.
Bara för att riktigt röra till den dåliga träningen (den hade ju blivit riktigt skaplig så jag var förstås tvungen att utmana ödet) så fick jag för mig att jag skulle träna sortering... Med en trött hund som inte förstår momentet!!! Men Hallå?! Nåja, det gick skapligt men för det mesta stoppade Zeke förstås de får som jag försökte släppa igenom :o) Inte annat att vänta och skönt att se att han inte blir stressad och stollig utan bara ser förundrad ut när jag gapar ligg och fåren ska springa förbi honom ;-)
Suck ja. Förhoppningsvis blev han av med lite överskottsenergi efter det här passet och är lite mer fokuserad på mig nästa pass...

Inga kommentarer: