tisdag, oktober 24, 2006

höst

Nu är det verkligen höst, här kommer några bevis:
* jag har börjat ha strumpor på mig till vardags
* hästarna har kommit hem till vinterhagen och har täcke och får hö ute (dock är det inte så mycket höst att de står inne på nätterna ännu)
* leriga hundtassar (inte bara tassar förresten) har invaderat huset, avloppsbrunnen i hundduschen slammar nästan igen av allt grus
* tvättmaskinen går varm med att tvätta hundhanddukar
* jag måste ställa om utebelysningen då och då eftersom det blir bara mörkare och mörkare (och inte blir det bättre nästa vecka)
* helljus på bilen när jag åker till och från jobbet

Inte är det väl konstigt om man blir deprimerad? I lokaltidningen häromdagen stod det att unga kvinnor var mer benägna än andra att drabbas av höstdepressioner och om jag mot förmodan inte räknas dit så är jag deprimerad över att jag ska fylla 50 nästa gång jag fyller jämnt (tack kompis, som upplyste mig om det...)
Asch, nu ljuger jag igen ;-) Jag är inte särskilt deprimerad, men mörkret blir liksom extra ogenomträngligt när det dessutom spöregnar dygn i sträck.
För att muntra upp mig lite kommer ett par kursbilder till; först några deltagare, värdinnan och hjälpredan (som inte var så busy så han hade tid att skicka sms eller vad han nu gör på bilden):
och så fina Zill ("Tweed")-avkomman Lexi
Imorgon bitti kommer slaktbilen och hämtar tjurarna. Tam och jag har morgontjänstgöring alltså ;-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha strumpor till vardags!
Här har man kört med både strumpor och långkallsingar sen mitten av September, hatar att frysa.

Hörde ett bra råd på tal om mörkret, sluta att klaga på mörkret tänd istället ett ljus och njut, tänkvärt.

Ja det blir spännande att se till nästa år hur din och min pralin har utvecklats under vintern.
Kram Anita och pralinen Emma!

Anonym sa...

Ingen risk Ewa, nu har Du kommit så långt så nu blir Du inte deprimerad. Det går allt fortare, vips är Du 50. Det fina med att det går så fort är att man redan nu kan tänka:"Snart är det vår".
Gör som Anita föreslår, tänd ett ljus och njut (eller skaffa ficklampa)men ät inte upp era praliner.
Hälsningar Mona

Ewa sa...

Vad många roliga tips man får ;-)
Det där med att tända ljus är jag av kända skäl lite återhållsam med. Ljus kan orsaka eldsvådor och sådana har jag haft nog av... Har svårt att koppla av med tända ljus.

Däremot ska jag försöka låta bli att äta upp min lilla pralin ;-) Jag har ärligt talat aldrig kommit på tanken att kalla Zeke för pralin, många namn har han men pralin är inte det som känns mest naturligt ;-) Konstigt egentligen eftersom han är så go! Mer som Marabous 70%iga choklad med kakaobönor, eller Svarta Katten som numera finns i påse - mums! Men jag kan ju inte kalla Lillehund för svarta katten - Pralin får det bli :-)

Anonym sa...

Eftersom du verkar gilla tips kommer här ett till för att du ska slippa tvätta hundhandukar hela tiden. Köp en Plutoduk! Jag har ju som bekant 4 långhåriga monster och plutoduken vrider man ur och kan torka fyra hundar med. Sköljes sedan enkelt ur som den jättestora disktrasa den är! Den bästa uppfinningen sedan elektriciteten (appropå mörkret)

Hälsar Mackan
Var man köpen den? Hm...jag har köpt min på mässan i Älvsjö.

Ewa sa...

Tack för tipset, Mackan! Någon sådan där torkduk har jag haft, sist jag såg den var nog när vi var till Skottland - undrar om den kom med hem? Den har jag helt glömt bort. Å andra sidan var den inte så bra som reklamen lovade så jag kanske ska leta på en äkta Pluto istället...