torsdag, mars 27, 2008

i stället för Fredrik Swahn... fäääärdig!

Nu tror jag att lammandet är klart för i år. De sista två tackorna har lammat i kväll och fått ett bagglamm och ett tvillingpar där den första faktiskt var ett tacklamm (halleluja!).
Summa 20 födda lamm, varav 4 dödfödda. Av de 16 levande (och mycket välmående vad jag kan se) lammen är det 14 (!) bagglamm och två tacklamm.

Mina planer för kvällen var helt andra. Jag hade bokat biljett till Fredrik Swahns föreställning "Lust att våga" men när jag såg att det var lamm på väg så var det bara att glömma förlustelserna... Trist men vadå, tre pigga lamm uppväger det mesta.

Bagglammet som föddes först i kväll heter därför Fredrik. Hans mamma lider av någon slags psykos och är rädd för lille Fredrik som å andra sidan är extremt pigg och alert. Tills vidare får jag hjälpa honom om han ska få någon mat men jag hoppas att hans unga mor kommer till insikt snart. Tvärr betyder det att jag behöver titta till dem i natt, annars hade det varit skönt med en hel natts sömn...

Förresten, Mackan och ni andra som undrat: Ja, jag ska ha en Trixavalp är det tänkt. Bilder på de små underverken hittar ni på http://www.movallarens.se/valpbilder.html Självklart ska det vara en hane :-)

1 kommentar:

POs Blogg sa...

Jag förstår att du önskade ett annat resultat på könsfördelningen på lammen, få se vad det blir för resulta här vid oss. För vår del har det nog varit bara bra med många bagglamm nu i år. Är det Gustav VI som sprider manliga hormoner så kan det ju bli samma resultat här. Vi får facit snart.