söndag, mars 09, 2008

Nu börjar det bli tjatigt...

Nej, det har inte blivit några fler lamm.
Nej, jag har inte hört något om valpen.
Ja, vi har tränat idag också...

Idag var det bara Ewa & Tea och jag som letade oss ut i ruskvädret. Vi hade bara fyra tackor, resten stod hemma i stallet och skapade ganska mycket drag, eftersom vi tränade på åkern utanför stallet. Zeke hade svårare att släppa flankerna när det var så mycket drag, jag förmodar att han kände att han hade bättre koll på fåren när han drivflankade. Men - det var inga problem att driva (fnissar) igenom dem. Sedan tuffade han på bra och gjorde en del svåra saker som han löste fint.
Ewa och Tea letar efter glädjen och energin i träningen. Någonstans på vägen i alla krav under vintern tappades den bort och nu letar vi efter den. Tea började bra, fokuserat och med energi, men hade en loj period i mitten. På slutet delade vi av gruppen. Zeke höll två djur och Ewa & Tea jobbade med de andra två. Det blev riktigt bra, eftersom Ewa ändå höll en bra nivå på kraven och inte lät Tea fatta egna beslut. Tea taggade på bra när hon gång på gång fick vända djur som försökte överlista henne och hon avslutade med massor av energi. Jag tror att det där blir bra. Zeke får jobba med att hålla djur, växla mellan flockar, ligga still och avvakta när grupperna är på väg ihop etc. Bra träning för honom också... och han taggar verkligen till när han får jobba sådär.
Vi gjorde ett hämt också. Det blev inte särskilt bra men det var trångt och mycket drag. Egentligen kanske han inte alls blev så tight som jag först tyckte, han påverkade inte fåren trots att djupet inte var särskilt bra. Däremot var framdrivningen (sned framdrivning över en bro vid ett dike) helt ok.
Vi har hittat en ny växel nu - både jag och Zeke. Nu är det riktigt roligt att träna, trots att vi fortfarande jobbar med mycket flanker ;-)
Nästa gång hoppas vi att Heléne och Majsan dyker upp igen.

Inga kommentarer: