lördag, mars 01, 2008

hur ska jag kunna leva upp till den nivån?

Jag fick en del oväntade kommentarer angående mitt förra "äckligt glada" inlägg och insåg att jag satte någon slags nivå där. Nu kan man förvänta sig att folk ska titta in här för att bli hänryckta och inspirerade också... Det hade jag inte räknat med.

Idag var förutsättningarna lite annorlunda. Vaknade av väckningssignalen på mobilen, den första morgonen av många utan sovmorgon. De dräktiga tackorna behöver tittas till oftare nu - dock har jag inte varit ute i natt. Ute snöade det... Jaha, det här började ju muntert... Inga lamm ännu, men ett par tackor som förmodligen hade lite känningar.
När jag kom in från stallet insåg jag att jag inte alls var så trött som jag trodde (!) så jag slog på kaffebryggaren, kokade ägg och värmde bröd. Det kanske skulle bli en bra dag ändå.

Patrik och Doodles kom och tränade och tyvärr infriade Doodles våra föraningar. Hon har inte tränat på två veckor och är dessutom på väg in i löp. Hon började helt ok men blev otroligt sur och låg när vi ställde krav. Hormonstinn, tror jag bestämt ;-) Nåja, vi utsatte henne för en del svåra saker (flankera fint för att ta ut fåren ur ett hörn till exempel - i Doodles ögon en helt befägd övning som hon inte hade någon lust att medverka i...) och lät henne inte fly från pressen, så hon hade det jobbigt. De avslutade med fina drivningar där hon visade härlig djurkänsla och även om jag tror att Patrik var besviken när han åkte hem så är det bara att ta nya tag. Hundträning i ett nötskal - ibland kör man fast. Det är det som gör att det är så himla roligt när det lossnar. För mig som står lite utanför är det lättare att se ljusglimtarna - för det fanns sådana också.

Sedan körde jag Bud och Zeke och kort-kort vända. Han var tillbaka! Bud tuffade på lugnt och lyhört igen och exploderade inte en enda gång. Han har inte varit sig lik på några veckor (det vill säga han har betett sig som de flesta av er är vana att se honom...) och ibland har jag till och med sett att han haft ont i tassarna, men idag var han på G igen. Kul hund!
Zeke behövde lite hjälp innan flankerna satt, men sedan så...

OK, summering av dagen så här långt: Gråväder (nu regnar det till och med), halvdan hundträning, inga lamm och inget valpbesked... Men ändå känner jag mig tillfreds med livet och kan till och med tänka mig att börja den stora upprensningen på kontoret (har ni hört den förut?). För det krävs det åtskilligt med energi och först kanske jag ska fylla på depåerna med lite glass... Har inte ätit semla på hela veckan - Majsan har slut på sina och i affären sålde de inga. Om Kitty får napp på semla-abonnemanget så kan hon sätta upp mig på listan :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Lördag...mulet men snöinslag, skitbra för då är det mindre folk i liftsystemen, bra före i skidbacken....sedan härlig skoteråkning med lika härligt glad hund som lyckas trassla sig både före, efter och till slut på grund av trötthet på skotern.
Suck...häääärrrligt!