måndag, mars 17, 2008

nattvak med babyboom

Inatt passade två av tackorna på att lamma. Resultatet blev... tre bagglamm... Hm, Heléne - det jämnar förhoppningsvis ut sig innan det är klart.
Tackan som haft juverinflammation lammade äntligen och enda orosmomentet är om den lammungen får någon mat. Hon har gott om den men det gäller ju att han hittar rätt sida. Jag kände på honom och tror att han har ätit, han verkade i alla fall inte angelägen om att få någon mat. När jag är med och styr och bråkar blir tackan sur och står inte still, men jag såg att lammet var vid juvret och puffade och då stod hon droppstilla. Vi hoppas att allt går bra där. De andra två har en rutinerad mamma och var pigga direkt. Mindre än en timme från värkarbetet började stod båda på benen - bra jobbat!

Nu ska jag hoppa i duschen och åka till jobbet. Bilder på nattens grabbgäng kommer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu börjar jag bli riktigt orolig!! ;-)
Heléne

Anonym sa...

Ojjj vi hade så mkt med får omplacering så vi missade ju helt Zekes fölsedag. Puss och kram i efterskott ;-)
Du Ewa det där låter ju frestande med gård i Dalarna ;-) vad kostar slottet då?
Skönt att lammen ploppar ut som de ska nu.
I dag har vi med vinter.Snö, blåst å kallt som f....
//Kitty