lördag, mars 08, 2008

ingen kul start och fortsättningen inte ett dugg bättre

"Ingen kul start" skrev jag när lammandet började med juverinflammation. Nu kan jag meddela att det riktiga lammandet börjat - men inte ett dugg bättre. Först ut var en tacka född -04 som bara hade ett lamm i magen och det var dött. Det tog lång tid innan lamningen kom igång ordentligt med värkar, sedan gick det bra att få ut lammet men dött var det. Ett stort och fint tacklamm med mycket vitt i huvudet. :-( Nu har vi mjölkat ur tackan lite råmjölk och stoppat i frysen så kanske eländet kommer någon annan till nytta. Jag vet ju inte hur det kommer att gå med den sjuka tackans mjölk när väl hon lammar. Nu har jag lite reservproviant i frysen.
Förra året började lammandet med ett missbildat lamm, sedan gick allt som på räls. Nu tröstar jag mig med att det här förhoppningsvis var årets tråkighet och att hädanefter kommer det att ploppa ut friska och fina lamm.

På förmiddagen har det tränats lite igen. Den riktiga Doodles var tillbaka. Surfian som hade intagit hennes kropp förra helgen var bortjagad och Doodles uppförde sig fint idag. Det börjar se bättre ut med flankerna nu - hon har förstått mönstret och viker ut fint för det mesta - även om hon helst bara vill gå och gå med djur. Så idag fick hon göra det en hel del: Fösa och fråndriva, fösa och fråndriva. Hon vill förstås gärna gå upp och stoppa (hon har inte glömt att det är lättast att styra får om man får se dem i ögonen...) men det gick kalasfint för dem idag. Långa fösningar med de här fåren som jag är extremt nöjd med som träningsfår. De ger så bra kvitton till hundarna så hundarna upptäcker ögonblickligen att det blev fel - eller hellre att det blev rätt. När vi föser och stannar hunden stannar fåren nästan alltid och hunden ser att det är ok att stanna och vänta - man tappar inga får för det.

Majsan och Rex körde också ett par vändor och jag gjorde Majsan uppmärksam på att Rex ofta efter en flank glider tillbaka så att han hamnar i det läge bakom fåren han själv valt. Det ska de putsa bort nu! Zeke körde en vända och han gick som vanligt ;-) Hade lite svårt att ligga kvar när jag anti-delade och sorterade men han köper det... Det är skönt med en hund som man inte behöver bromsa hela tiden i framdrivningen :-)
Bud var också ut en sväng och gosh; han var också tillbaka! De korta benen pinnade på som bara den och han var på, på, på. Märkligt nog orkade han ändå vara lyhörd och när jag dessutom fick in honom till en delning (som råkade bli en singling) och han höll ett enda djur utan att fara in och härja, ja då sken solen över Norrby - trots att det regnade...

Inga kommentarer: