söndag, mars 09, 2008

inga nyheter är bra nyheter, här kommer de dåliga

Det är motigt med årets lammande. Jag har just dragit ut ett tacklamm som låg med huvudet vikt bakåt och som bara levde någon minut när den väl kom ut. Det var en ungtacka som lammade och hon verkade sköta sig finfint. Eftersom hon inte lammat innan väntade jag ute och höll koll på henne. Hon hade inte så mycket värkar och efter en stund bestämde jag mig för att känna efter. Hittade bara ett öra och förstod att det var bråttom. Hussen höll i tackan och jag knixade fram huvudet och så småningom frambenen. Men då hade det varit för trångt för länge och lammet klarade sig inte :-( Tråkigt tråkigt men tyvärr sådant som händer. Tur i oturen att det hände när jag var hemma, en sådan där förlossning klarar inte tackan själv. Nu blev det i alla fall inte sååå långdraget.
Suck!

Heléne, det kan bli ont om tacklamm om det ska fortsätta så här...

1 kommentar:

Anonym sa...

Synd på lammungen alltid jobbigt när sånt händer.Tack för peppningen i vallhagen.Extra tack till Zeke som får slita ont när han ska hålla reda på fåren.Fast jag tror nog att han tycker om det.
Ewa o Tea