söndag, mars 02, 2008

ingen kul start

Idag fick jag se att en av de högdräktiga ungtackorna har juverinflammation :-( Jag ringde obedelbart till min fårguru Anita och det får bli ett veterinärbesök i morgon, om jag inte lyckas få tag på penicillin på något sätt. Tackan är pigg och äter bra och den ena juverhalvan verkar ok, men det var ingen kul början på lammandet. För en början var det; inga lamm ännu även om flera av de äldre tackorna har känningar. Det är spännande nu när de är så nyklippta - man kan verkligen följa livet därinne ibland... Lite extra surt är det att jag åker till Malmö med jobbet i morgon eftermiddag och kommer hem tisdag kväll. Stackars Hussen och Majsan får extrajobb direkt.

Dagens träning var hos Ewa J. Det var ett tag sedan vi var där, men det märktes inte varken på får eller hundar. Jag tyckte Zeke gick riktigt bra. Det var inte riktigt samma joystick-känsla idag men han var fylld av energi och pinnade på som bara den. Han hade svårare att ligga kvar och invänta min signal vid delningarna och när jag gjorde en jättelucka kom han infarande... Men sedan gick det bättre och han fick jobba en del med att fösa och styra ett par djur efter att vi delat. Vi ställde ut djur till Lexa som behövde träna hämt och då skötte han sig fint. Lite stök blev det, men han låg inte och höll fåren när Lexa gjorde sina upptag. En nog så viktig detalj när unga hundar tränar; att hållhundarna inte ligger och naglar fast fåren... Jag och Zeke tränade en del på att jag styrde honom i flankerna - när han skulle vara långt bort och när han skulle vara nära. Jobbigt, jobbigt!

Jag missade Ewa och Teas sista pass - tråkigt för jag var verkligen nyfiken ;-) Jag hade tänkt gå med och lyssna på Ewas kommandon. Jag hade en teori att Tea glider upp på sidan av fåren när hon föser men Ewa sade att hon hade styrt henne så. Upp till bevis! sade jag :o) Ser fram emot en rapport från min utsända kollega ;-)

Majsan och Rex jobbade fint idag. De kommer inte att bli att leka med nu när de ska hårdträna närmaste veckorna...

Lexa jobbade som sagt på hämten. Hon tänker inåt och blir lite tight bakom. Inte mycket men för mycket... De är på rätt väg så det är bara att jobba på. Annars föser hon fint nu - det syntes tydligt att hon är mycket mer trygg och avslappnad när hon föser. Kul!

Nu ska jag sova några timmar innan jag tittar till fåren igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj låter jobbigt med inflammation. Antar att det är som på kor att det blir hårt och knöligt och liksom sammandraget? Vi står ju där snart med (förutsatt att vi får ha mark och får kvar ...).
Malmö .... ja då får du det lite varmare men nått spec fint väder kan vi tyvärr inte bjuda på här nere just nu ;-( Synd att du inte ska vara nere längre kanske man kunde fått en nyttig vall lektion. Får hållas till att läsa om era träningar. Kul och lärorikt.
Ha de fint,
Kitty
ps behöver lite sms språks hjälp i dagboken, titta gärna in o skriv era sms specialer ni andra med som är här inne www.hundtrim.nu tryck på dagbok, rubriken är SMS SPRÅK ds