tisdag, oktober 09, 2007

träning med tårta

Förra veckan fyllde Lexa ett år och då fick vi tårta. Klart att ett sådant initiativ ska leva vidare så idag hade vi ett annat sorts kalas. Äppelpaj och vaniljsås bjöd vi på och eftersom Heléne trodde att min tårtkommentar var till henne hade hon köpt biskvier så det var inget fel på energinivån idag. Ett tag såg det ut som fåren också hade någon slags socker- eller energichock. Som de sprang... Jag var glad att vi kommit så långt att jag numera kan stanna Lillehund kort även i utgångar, utan att hans gamla trams med egna stopp kommer tillbaka, på det sättet fick vi så småningom till det. Lillehund tyckte nog att jag var jobbig; ställde krav på svåra höger och vänsterrörelser där den enda reaktion han fick när det blev fel var en hård liggsignal, väntan och sedan ny signal. Som väntat svarade han med sitt säkraste kort "ligger man kvar gör man inte fel" men han blev så småningom frustrerad när han ändå inte fick någon hjälp. När höger- och vänsterkommandona sitter kommer jag att visa att det är lika fel att ligga kvar som att gå åt fel håll men det blir för mycket för honom just nu. Rom byggdes inte på en dag...
Apropå Rom så rekommenderas Änglar och demoner av Dan Brown. 19 cd-skivor lång men oerhört bra. Ingenting är som man tror...
Tillbaka till hundarna: Lilla Lexa hade tydligen spelat ut hela sitt "kan-själv-register" första passet men när jag såg henne andra passet gick hon riktigt fint. Heléne hävdar att Lexas höger är jättesvårt men hon gjorde faktiskt flera kalasfina högerflanker idag. Den snyggaste hon gjorde idag var till höger! Vilka framsteg de gör! Ett annat par som gör stora framsteg är Ewa och Tea. Visst var det hemmafår (undrar var hon hade gömt de där lugna, snälla fåren när vi andra tränade?) men Tea jobbar jättefint och Ewa har verkligen tagit dem upp en nivå.
Majsan och Rex kanske inte gjort stora framsteg sedan förra veckan men Rex var lugnare idag. Då hann Majsan med att läsa fåren och helhetsintrycket blev ett helt annat.

När vi kom hem och skulle ge kalvarna mat tog jag med Zeke för att han skulle hålla dem ifrån mig, det började med att Zeke kom åt eltråden när han gick in och gjorde ett skutt framåt samtidigt som han skrek till. Ett mer effektivt sätt att flytta kalvar har jag inte sett på länge ;-) De kastade sig undan och gick sedan undan för Zeke så fort han tittade på dem. Lillehund själv glömde genast bort stöten och jobbade som vanligt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alla har vi olika sätt att stötta hunden till pondus och självförtroende ;-) Tack för god äppelpaj. Hoppas presentbordet fylldes av önskade ting.
Heléne o Lexa

Mona sa...

Han är ju tuff den lille Zeke. Tassa hon springer en kilometer bort när hon får en elstöt och skriker så det ekar över hela Ramsberg.
Jag tyckte ju att Da Vinci-koden var jättebra men när jag började med Änglar och demoner så tyckte jag att den var precis likadan så jag slutade läsa. Kanske jag borde försöka igen då.
Grattis förresten, (eller vad man ska säga).

Anonym sa...

Säger samma som Mona, jag gillade Da Vinci koden, ska man kanske ge Änglarna en ny chans då ;-)
Zas sprang på grannens eltråd så nu e deras hund lite farlig ....
/Kitty

Anonym sa...

Ewa har du kollat mina får frågor på mitt inlägg "2 down"? Hade varit kanon om du kunde tycka till lite där ;-)
/Kitty