söndag, december 28, 2008

en liten puss i pannan

Lennart, om du läser det här så vet jag att du kommer att förstå. Ni andra, ha tålamod. Det verkar lite rubbat...
Idag var vi till Ewa och tränade. Tyvärr var det skare i hagen så det fick bli stallbacken, men tro inte att det inte var bra. Jag hade bara tagit för givet att det var lika fina förutsättningar där som här. Nu hade vi en del finputs att göra, så det blev ändå riktigt bra träning.
Det var Majsan med Rex, Ewa med Tea, Kristina med Mazie och Zeke och Rom som tränade idag. Rex pinnade på och Maj tränade delning ;-)
Ewa och Tea tränade också delning och där händer det saker. En liten detalj rätade ut några frågetecken till utropstecken :-)
Kristina och Mazie tränade också lite delning och drivningar raaakt mot djur.
Zeke gick fint idag. Vi delade också (populärt idag) och han utsattes för en del riktigt knepiga lägen som han löste fint, vi sorterade lite och flankeringarna var fina. Kul!
Rom skulle väl inte vara sämre han så han delade också lite. Jag skapade en stor lucka, kallade in hunden, berömde och kom på mig själv med att pussa honom på pannan innan vi fortsatte övningen :-) Jag sade ju att det låter knäppt :-) Eftersom fåren gick isär så fint trots vårt pussande fick han jobba lite på den ena gruppen. Nästa gång jag försökte kalla in visste han precis vad vi höll på med - och såg effektivt till att trycka ihop flockarna varje gång jag kallade in :o) Till slut fick jag honom att släppa och komma in (och få en puss!) och sedan jobbade vi vidare...

*fnissar* vad gör den hunden med mig???

Titta, vilka fina killar...



7 kommentarer:

Anonym sa...

lTack för dina kloka råd idag.När man ser Zekes delningar så ryser man.Den killen är snabb som en vessla och utan att tappa huvudet så är han rätt hela tiden.
Sen har vi lille Rom. Han är alldeles otroligt skön den grabben.
Vilken härlig inställning han har både mot dig och fåren.
Väldigt roligt att få chansen att få följa hans utveckling.
Tack igen ifrån en nöjd Ewa o Tea

Anonym sa...

Hej svejs, du har fått en utmärkelse! kolla min blogg... :D

Anonym sa...

Verkar ha varit en toppen träningsdag! Kul! Själv jabbade jag som sagt. Inte lika kul :-( Men ser fram emot nästa tillfälle. Hoppas du sparat en massa råd, kommentarer och andra sanningar till oss då och inte gett bort allt, hi,hi.
Gott Nytt (vallnings) År
Heléne o Lexa

kurt sa...

Tur att Scott fick vara med på julkortet annars snackar han ju inte så mycket i den här bloggen, vet hur det känns, man får tvinga sig på för att få en syl i vädret. Dessa eländiga BC tar allt för stor plats.
Gott Nytt År på er

Anonym sa...

Tack för Grattis Ewa!
Ser att du haft en riktigt skön jul och fångat dagarna med det som får dig att må bra. Härligt! Fortsätt så!

By the way, du som är lite mer kunnig är mig, men bara liiite ha haha! Varför får vita bässarna babianrumpa plötsligt?

Vore skoj att hälsa på. Jag vallade idag hemma. Tog fram pipan igen på inrådan från Catta. Nyhetens behag eller inte, Fjant fjantade INTE. Han var utomordentligt duktig. Fin dag att valla.

Hörs! Gott Nytt År!

Ewa sa...

Kurt; jag ska försöka övertala Scott att slita sig från spisvärmen och slänga ur sig någon kommentar...

Anonym sa...

Bra att du kommit underfund om dessa "pussiga" mattar, min son. Alltid bra att låta dom hållas för ibland kommer situationer när man behöver " ligga på plus ", och en puss här och där kan ju faktiskt vara ganska trevligt ändå.....fast det kan ju aldrig bli så trevligt som att få valla. Det är nummer ETT.

Gott Nytt År från
pappa Kep