söndag, december 07, 2008

söndag = träning

När Scott Drever behagade komma tillrätta efter 28 timmars frånvaro kunde jag med lätt hjärta åka till Borlänge och träna lite. Det var bara Heléne som tränade, Ewa J var coach och Christine hade tagit ledigt för att ta julgran?!
När vi kom utökades träningsskaran med andra ord rejält eftersom det växlade från en hund till fyra ;-) Till och med Bud fick vara med i dag.
Vi var på gårdplanen utanför stallet och med Zeke räckte det bra. Eftersom han även fuskar med sina flankeringar på nära håll finns det ju ingen anledning att träna stort - egentligen. Det tar sig i alla fall med flankerna och allra bäst är att han inte surar ihop. Får han bara ta ut får från hörn, dela eller hålla djur ibland så är han med på nästan vilka noter som helst... Han är helt trygg hur trångt det än är och det ska mycket till för att han ska bli stressad.
Rom tyckte att det var svårt i början. Det är märkligt med den hunden. Jag har alltid känt mig trygg i fållor och små utrymmen när jag tränat unghundar men med Rom känns det trångt. Både han och jag blev obekväma. Sedan plockade vi på honom lina och då jäk-r finns det mer tryck i pedalerna ;-) Han får nog tuffa på i lina ett tag nu.
Bud kan få vilken hage som helst att kännas trång ;-) När han sätter igång fåren händer det saker. Han uppförde sig helt ok med Bud-mått idag men han var förstås het och på, annars är det ju inte Bud.
Lexa såg jag bara en kort vända - hon hade ju hunnit träna en timme innan jag kom. Hon blir allt stadigare och lugnare även om det fortfarande är en kort stubin. Framförallt blir det inte så stora explosioner längre när stubintråden tar slut. Delningarna kommer att bli jättefina när pusslet är klart.
Efteråt hade vi en lång diskussion om träning, tävling, nerver, hundtyper, stress hos förare, stress hos hund, instruktörer... och några saker till. Det var i alla fall mörkt när jag åkte hem.

Tack tjejer för en toppenträning trots att förutsättningarna verkade tråkiga.

Nu ska jag massera en mycket öm och trött drever.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att Scott kom hem helskinnad.
Vad klockan gick fort idag.Tänk att det gick att få vettig träning fast det hade vräkt ner snö.
Väldigt intressant dag för mig som vilar i form.Lusten att träna börjar komma tillbaka.
(kanske ett tecken på att förkylningen börjar ge med sig)
Ewa o Tea

Anonym sa...

Scott är nog en duktig hund. Han ger inte upp i första taget./Mona

Anonym sa...

Här händer det saker varje dag minsann! Först, är lite sur på hussen som inte tog bildbevis på husliga Ewa i lånkisar. Men det kanske kommer som julkort som du skrev? hoppas. :)

Scott, han måste vara drevrarnas drever, tur att han har en matte som masserar.

Finfina bilder från Skottland. Jag tror fåren var bakom dig. hihihi
Fint att se lite grönt och fint när det är så himla konstigt väder ute.

Hoppas visdomstanden kommer ut idag nu då (måndag). Se till att få med dig en spruta så du kan suga ur om det fastnar matrester i hålet. Det ILAR kan jag säga. Har dragit ut alla fyra visdomständer så jag VET hur det känns.

En sak Ewa, att stå i som du gjorde en av dagarna och sedan bara äta lite karameller...Jag blir lite avis att det funkar för dig. Själv hade jag legat och skakat innan jag blev en blöt fläck. Godis är rise and fall och brukar bara bli värre.

Ha det!

Ewa sa...

Mona; Scott är inte duktig - han är korkad! Springa slut på sig till den milda grad...

Mackan; då har du inte ätit Polly :o) Det kommer rapport om den jäv-a tanden och lite annat elände.