tisdag, december 30, 2008

dags för tillbakablick

Snart nyårsafton och vi kan lägga 2008 till handlingarna och fundera på vad 2009 kan ha att erbjuda. Mer om framtiden senare men vad hände 2008?

1. Rom förstås! I början av året väntade jag på besked om en valp från en annan kombination men det blev ingen valp där till mig, och det är jag glad för idag.
2. Zeke visade nya sidor och en kapacitet som jag inte var riktigt beredd på. När Tam lämnade oss i december 2007 hände saker i vår flock, bland annat blev Zeke förste nötvallare och klarade det riktigt bra. Jag som tvekat om han skulle räcka till *skäms*... Efter invallningen av nöt och ett gäng bångstyriga och vaktiga pälstackor med lamm i somras vaknade en annan Zeke ;-) Tävlingsmässigt hade vi som mål ett förstapris och eventuellt debut i IK-2. Minsann! Vi fick vårt förstapris vid vinsten i Malung men det var i Lofta i juli det lossnade för oss. En femteplats där och jag insåg att vi faktiskt inte var så långt efter... Sedan hade vi en handfull topp-10-placeringar under hösten, tyvärr kom de för sent på säsongen så det blev inget kval till Fårfor Cup. Det retar mig lite - jag tror att det formatet hade passat Lillehund. Nu har vi debuterat i IK-2 med 68 poäng som bäst och vet precis vad vi ska jobba vidare med ;-)
3. Bud hade en tungt år. Det var inte förrän under årets sista veckor efter operationerna som jag insåg hur hängig han varit. Tårna har dock inte besvärat honom nämnvärt :)
4. Skottland... härliga veckor i trevligt sällskap
5. Arrangerandet av SM. Pust, det var jobbigt men vi hade kul!
6. Hussen fick äntligen ordning på jobbfronten, skönt.
7. Själv hade jag ett tufft jobbår. Jag gick en suverän chefsutbildning under våren som förmodligen räddade mig - utan den hade jag förmodligen jobbat alldeles för mycket.
8. Scott drev vidare. Så länge han får eller tills någon fångar honom, är hans paroll :)
9. Äntligen ordning på tomten. Både gräsmatta och altan klart när jag kom från Skottland
10. Lammandet blev en besvikelse. Få lamm och nästan bara bagglamm. Typiskt ett år när alla tacklamm som föddes i princip var tingade. De lamm vi fick var i alla fall pigga och växte bra.

Jaha, och vad ska vi hitta på 2009?
Zeke ska fortsätta tävla IK-2 i huvudsak. Målet i år är att ta någon SM-poäng. Vi har inga ambitioner att kvala in till SM - det är vi alldeles för orutinerade för - men någon placering/poäng skulle vara kul. Till 2010 hoppas vi kunna höja målet ytterligare.
Rom ska bara utvecklas vidare. Kanske är han klar för ett VP till hösten, annars väntar vi till våren därpå. Det ska bli kul att se vad det blir av honom...
Jag är anmäld till en Peter-kurs i vår med Zeke men Rom får nog också hänga med...
Bud ska förhoppningsvis fortsätta vara pigg och glad och världens bästa vaktmästare :)
Scott kanske kan lära sig att komma på inkallning även när det luktar rådjur. Det där sista känns inte särskilt realistiskt...
Skottland - japp :) Vi åker igen! Förhoppningsvis i slutet av maj...
Det härliga gänget som gått nybörjarkurs hos mig och Anders kommer inom kort att få en inbjudan till ytterligare en träff. Det ska bli kul att se hur det går för dem.
För övrigt så

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vaffan Rom, din matte har ju skrivit feel.. VP? Unghundscupen menar hon väl? Tror på dej ja...

Se till & norpa nåt riktigt gott från middagsbordet imorn.. Jag har siktat in mig på att stjäla den där älgfilén..... bara den tids nog kommer ur kylen..... Gissa vart JAG ligger plats..? ;)

/Lad

Anonym sa...

Gott Nytt År Ewa, må 2009 bli ett riktigt framgångsrikt år för dig o alla dogsen.

Anonym sa...

Gott Nytt Vallår!
önskar Ewa o Tea

/barbro sa...

Gott Nytt År!

Anonym sa...

Gott nytt år och hoppas framgångarna fortsätter hopa sig runt er.

Anonym sa...

För övrigt så vadå? Håller du fortfarande på och skriver?

Gott Nytt på Lisselqvars.
Jag vill köpa små skogsfår i år.
Mina flyttar till Jordbron.

Anonym sa...

Hjälp! Måste jag vissla flera signaler...jisses!
Vi kommer gärna, undrar bara när? Skulle det passa bäst en söndag när ni tränar med gänget?

Du skriver fel i din adress i inläggen...kommer inte till din sida då utan en porrsajt, närå, men ingenstans.

Anonym sa...

Gott Nytt hundår!
önskar Lena och dogsen

det kommer bli spännande att följa lille Roms vallningskarriär


Nu när jag kommer tillbaks till jobbet ska man lära sig något som heter Raindance. Något som känns igen Ewa för jag såg ditt namn dyka upp...