fredag, december 26, 2008

what a day!

Underbar dag om man bortser från att jag var i ganska risigt skick när jag vaknade i morse :o) Efter ytterligare några timmars sömn var jag pigg och redo för en dag i kalasväder, ett par grader kallt, strålande sol och vindstilla.
Tuula och Tim 6 månader var hit och kollade av fårintresset. Tim tände sist han var här men det är nog ett par månader sedan, nu var det dags att träffa får igen. Efter en stunds vallning a la "runt, runt..." och "kolla vad jag är duktig, jag ställde dem i hörnet - igen!" och "tjena matte, är du också här? flytta på dig, du står i vägen" så korrigerade vi upp det lite. Ett par stampanden i backen och handgripliga stopp när han försökte runda så började han pendla och höll sig bakom, för att till slut ha koll på balansen och reglera tempot lite själv. Bra gjort! Fåren var inte alldeles lätta heller, min nya träningsgrupp är inte folktam och då kan det vara svårt att få något lugn.
Bud - den bäste av vaktmästare - var med och höll koll på läget men ingrep inte ofta. Det är det bästa betyg en unghund kan få, att Bud inte tar fåren av dem ;-)
Med tiden har jag lärt mig att titta lika mycket på Bud som på valpen när vi släpper den, Buds reaktioner är klockrena. har valpen någon slags idé om att få ordning så låter han den hållas även om det ser kaotiskt ut, men om valpen stökar och härjar tar Bud omedelbart över fåren.

Innan Tuula kom tog jag och Zeke en runda med fåren, eftersom de knappt är vallade alls i den konstellationen. Det var en stor mörk tacka som var riktigt bånglig, här är en ovanlig bild. Det är sällan Zeke ser ut så där och sällan hans svans är däruppe :o)
Sedan fick tackan öva på att backa. Det är mer en Zekebild, han brukar ta till det knepet när de jäv-as. Om han får lösa situationen efter eget huvud delar han gärna av den tackan och trycker bort henne från flocken, till slut brukar hon ge upp och vara väldigt nöjd när han släpper tillbaka henne ;-) Den här damen fick ta ett par långa baklängespromenader innan hon fattade läget. Bilden ovan är tagen precis när Zeke meddelar att hon inte får gå tillbaka till de andra och hon svarade att det hade hon visst tänkt...

När Bud kom ut tittade inte tackan bakåt ens så någon form av självinsikt och livsvilja har hon uppenbarligen ;-) Hon höll sig lika from när Rom var ute :-) Han gick utan lina idag och pinnade på riktigt fint.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för julhälsningen! God fortsättning och Ettan hälsar speciellt till Scott! Hon tycker att han borde ha den där fåtöljen ... KRAM!

Anonym sa...

Måste nog ärligt erkänna att det ser härligt ut erat vita "mög" ;-)
Och jag blir så ruggigt vallsugen när jag ser fina får / hund bilder ........
//Kitty

Anonym sa...

Oh, den där Tim gillar jag på beskrivningen. Låter nästan likt en annan hund jag känner men hon var inte lika lätt att justera, hi,hi. Vad Bud beträffar så har jag alltid sagt att han är "the best". För er som inte köpte någon fårfiol av Ewa, ni gick verkligen miste om något. På vårt julbord blev det en verklig "hit" och ett måste även nästa år.
Heléne