torsdag, december 25, 2008

juldagsmorgon i Norrby

Åtta grader kallt och sol när jag vaknar. Rom och jag har varit ut en kort sväng mycket tidigare i morse. Börjar dagen med julfrukost med Hussen. Gröt, skinka och ett ägg, vi måste ju testa äggkokaren som jag fick i julklapp. Hästarna är otåliga när jag kommer ut i stallet, de vill ut och äta frukosthö. Mockar, matar fåren och kalvarna, fyller på vatten i frusna hinkar.
Svärfar tittar förbi. Han är otålig och rastlös och är ute och spanar efter jaktmarker till harhunden. Önskar honom god fortsättning och fortsätter bestyren inne.
Hundarna äter också frukost och sedan tar vi en kort promenad. Det kom lite snö natten till julafton - den snön ligger som ett vitt puder nu. Under puderlagret är det is och hårt packad snö. Halt och förrädiskt. Hundarna struntar i det. Bud sätter igång lekarna när han klarat toalettbestyren. Han jagar Zeke genom skogen så att pudersnön yr. Zeke drar in svansen för att Bud inte ska få tag i den och båda kryssar med imponerande hastighet mellan träden och riset. Härligt att se dem så glada. Rom följer spektaklet lite på avstånd, han passar på vägen, beredd att kasta sig in i leken när de stora grabbarna kommer ut från skogen. Scott drar i kopplet, han har fått nos på ett rådjursspår en bit bort och tycker att vi ska skynda på lite.
Hussen tar Rom och traktorn med sig och åker till en sjö i närheten. Hussen brås på sin pappa och är också lite rastlös, men ska pimpla bort några timmar. Rom får följa med om Hussen lovar att ha koll på att han inte går genom isen.
Jag sätter mig och kollar några bloggar, vågar mig på att ha stearinljusen tända men håller dem och framförallt katterna under sträng uppsikt. Det brinner och knastrar hemtrevligt i både braskaminen och i vedspisen och ett par av katterna lägger sig i utrymmet under vedspisen - där är det varmt och mysigt.
En härlig morgon. Ska låta dagen fortsätta i samma anda. Sova bort en stund i nya fåtöljen som är ett av de bästa köp jag gjort på länge, äta lite knäck och godis, ringa några vänner och önska dem god fortsättning. För ovanlighetens skull är vi inte bjudna till svärmor på juldagsmiddag idag. Det brukar vara jättetrevligt, men jag måste erkänna att det känns skönt att veta att jag inte behöver åka någonstans i dag.

Hoppas att ni läsare har haft en skön julafton och får en vilsam juldag. Ta hand om varandra!

3 kommentarer:

/barbro sa...

God fortsättning! Låter som en lugn och skön julhelg, precis som det ska vara.

Anonym sa...

God fortsättning.
Det låter som en underbar juldag.
Själv har jag en lugn och skön dag.
Måste iallafall ta ett litet träningspass med hundarna. Jag är så glad över att vi äntligen fått minusgrader så markerna håller att trampas på.
Kram från
Anita, Moa Trixa, Nell och Kim

Anonym sa...

Vad mysigt ni verkar ha det.
Det har varit en lugn helg för mig.
Imorgon ska jag jobba igen.
God forsättning!
Ewa o Tea