torsdag, april 26, 2007

en fälla i farmaceutkläder

idag var jag på Apoteket och skulle köpa avmaskningsmedel till Zeke. När jag tog i Drontalförpackningen kom det fram en vänlig expedit som sade att "det där tar endast bandmask". Nåja, sade jag och förklarade mitt ärende och att det var rävens dvärgbandmask jag skulle avmaska mot. Efter att damen bläddrat i sina papper (om katt och om vilka maskar som är ovanliga i Sverige!) sade damen ifråga mycket vänligt och mycket tydlig att jag tittade på fel preparat och föreslog ett annat. "Nej, det går inte" sade den besvärliga kunden, det är fel aktiv beståndsdel i det där - det måste vara... (läst på jordbruksverkets hemsida - gudskelov). Jaha, sade damen - då måste du prata med veterinären för då är det receptbelagt. "Nej, det kan jag aldrig tro - jag har köpt receptfritt preparat tidigare" sade den besvärliga kunden...
Det slutade med att damen sade till den besvärliga kunden att hon skulle titta själv och kunden hittade två olika preparat med rätt aktiv beståndsdel och där det stod på förpackning"även förebyggande vid vistelse...rävens dvärgbandmask..."
Tur att man vet vad man ska ha!!! Det hade inte varit roligt att avmaska med fel preparat - men jag gissar att vet. Carin skulle ha reagerat?

Jag lämnade in bilen på verkstad idag för att bli kvitt missljudet i framvagnen. Det enda jag blev kvitt var 2300 kr och ett par slitna bromsskivor. Nu är teorin att oljudet kommer från hjullagret ("har jag sagt hela tiden" sade Hussen) som måste bytas och så läckte ett bromsok... Prislapp meddelas imorgon men jag ska inte behöva tappa hjulet i alla fall och med det får man vara glad (så länge).
Suck - hade hoppats kunna använda pengarna för övertiden som jag jobbat till annat än att laga bilen, nu åker jag och så får vi se om jag har råd att laga den när jag kommer hem ;-)

Inatt sover fåren (inklusive mina bääää-bisar) ute och lammbaren är monterad på ett hus i hagen. Småttingarna hittar nog inte dit själva ännu men med deras aptit ska det inte vara något problem, tror jag.

Nu ska hundarna få mat och sedan är det kväll i Lisselqvars. Hussen har redan lagt sig - han går upp kl fyra på morgonen så han är ganska kvällstrött... Bud låg nyss nedanför mina fötter och sov med halvöppna ögon - det ser rätt läskigt ut...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Vill önska er en lycklig resa!
Ha det så HIMLA bra!!
/Mackan

Anonym sa...

He he gissa vad jag hade för inloggnings bokstäver ... styx.
E ju en flod du ska över, nåja en kanal men ändå ;-)
Kör nu försiktigt!!
Vet Carin har ursäkert koll på läget *L har dessutom en spännande shop som det är "farligt" för plånboken att kolla i för mycket ;-)
Hoppas vi hinner ses på måndag ...
/Kitty