tisdag, april 03, 2007

pigga pojkar

urgh. Hur pigg kan man bli om man är a) två år ung hund i hyfsat god form, eller b) nio månader ung katt
och har vilat en dag efter att blivit iproppade något märkligt preparat som gjorde dem jättetrötta??? Idag är de inte jättetrötta, de är över huvud taget inte det minsta lilla trötta... Vila lät som en bad idea ;-) men vila ska det bli. Inte för "Phille" han får gå ut och jaga råttor när som helst men han terroriserar hellre resten av familjen. Jag har en ond aning om att han kommer att ligga på min kudde inatt och det är inte bara mysigt ;-)
Zeke vilar och Bud har fått hjälpa till med att ta in lammen på kvällarna. Alla tackor rusar in till kraftfodret och lammen stannar ute och leker. Jag skickade Bud att hämta dem och jag lovar att den filmen hade kunnat bli en hit på youtube, i alla fall om man textade den så att icke-vallningsidioter förstod vad som hände.
Resumé: Matte skickar hunden som springer längre och längre bort. Matte stannar hunden som förvånat tittar inåt och undrar "var är fåren"? Matte säger framåt, hunden går framåt fortfarande undrande var fåren är. Han befinner sig efter en stund ett par meter från lammen och ser ut att tänka "var i hela friden har hon gjort av fåren och nu kommer det hinder ivägen här också"? Eftersom lammen springer iväg när hunden (med blicken någon helt annan stans) närmar sig säger matte "höger". Hunden tar ett klockrent höger med överdriven vinkel och söker med blicket långt bort till höger... "där någonstans"? Matte ropar in hunden och säger framåt och efter några sidledförflyttningar har hon fått honom att gå rakt mot lammen igen. Hunden ser ut att tänka "kan ingen flytta på de där små sakerna som är ivägen när jag ska leta efter fåren"....
och så där håller vi på. Bud vallar med andra ord inte lamm. De är små och dem är man snäll emot. Igår gick en av tackorna ut till de små vallningsobjekten och då vallade Bud in henne och lammen följde med, men det var väl inte så det skulle gå till? Idag lyckades han men det var nog mattes förtjänst som får fila på sina snabba sidledskommandon eftersom hundskrället inte parerar en enda rörelse självmant... ;-)

Idag kom skinnen som jag skickat på beredning. Härliga!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lammvallning hade varit roligt att se. Var beredd med videokameran nästa gång!!!
Det är inte alltid lätt för våra stackars hundar att förstå vad vi vill alla gånger.
/Anneli

Anonym sa...

Eller en kommentar jag fick en gång när jag vallade ....
"vad duktiga fåren är som kommer när du visslar på dom" ......
/Kitty