söndag, april 08, 2007

och som omväxling; lite träning

Jisses vilken tråkig läsning den här bloggen måste vara för dem som inte är smittade av the bug... Vallningsviruset alltså :-)
Igår firade vi påsk och lät fåren vila, idag har det varit full fart igen. Ann-Jeanette och Raiyo, Gunilla och Lindy, Majsan och Rex och undertecknad med vaktmästar-Bud och Zeke äntrade hagen.
Både Raiyo och Lindy gick mycket bättre än när jag såg dem senast. Det var jättekul att se dem! Rex och Majsan var med och gav dem lite att fundera på hur det ska se ut "när det är klart" - Rex är fin nu! Zeke känns fräsch och Bud hade fullt upp. Jag tränade lite med honom efteråt så att han var tvungen att göra som jag säger och lika tokig som jag kan bli på hans igensatta öron, lika hänförd kan jag bli över honom när han lyssnar och är i hand - det är dessvärre inte så ofta ;-) men vi hade ett sådant moment of joy idag :-)

Vi har märkt de sista lammen, skönt att det är klart. De har dessutom (peppar, peppar, ta i trä!) hållt sig i sin hage sedan jag satt upp nätet.

Prins Bertil hade med sig en kompis hem idag. Jag tror dock inte att Bertil själv var så imponerad av sin följeslagare, han blängde misstänksamt mot den likafärgade men mycket större och lurvigare räv som följde efter honom... Undrar om räven kan vara en fara för lammen? Nu ska väl småttingarna vara så stora att de klarar sig, hoppas jag?

Ända sedan jag läste i Yvonnes www.kallasgarden.se blogg om att hon varit ut på en vårgalopp har jag varit sugen på att ta en ridtur. Jag kan inte bestämma mig för vilket alternativ som är bäst; Tinto har aldrig varit särskilt rolig att galoppera på - orytmisk och väldigt tung i galoppen även när hon är musklad och det är hon inte nu och släppa Chrissan i galopp vet jag inte om det är så tilltalande... Henne har jag ingen susning om var jag har. Vad enkelt valet hade varit om Tim fjording hade varit i livet... En lufsande galopp genom skogen är nog precis vad jag längtar efter, inte en ridtur där man hela tiden ska vara på sin vakt.

Nåja, några icke-hund-relaterade rader blev det också, alltid något :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Klart de e jätte trist å läsa här ..... e ju därför vi jämt hänger här ju ... ;-)
En yster vår galopp ................
skulle de där va nödvändigt å skriva, samma dag som jag hittade en fin skånegård vid havet i norvästra skåne med stoooora hagar gränsande till stort naturskyddsområde .... hade precis kommit över tanken på att "jo där hade man ju kunnat haft ett par islandshästar och en massa får...."
3 miljoner, som hittat med havsutsikt och allt .... suck....
Får nog gå bort å klappa grannens paint ........
Kram, Kitty

Anonym sa...

Jag är alltid sugen på en ridtur men har ingen häst och kan inte rida, vad gör man då? Just nu sitter jag och tittar på snön, som sakta dalar ner och det är vitt överallt, när man vill att det skall vara grönt. Inget är roligt./Mona

Anonym sa...

Hej på Er alla ridsugna, (det verkar så iallafall att alla ÄR RIDSUGNA)
Jag har 2 underbara ridhästar varv en går att låna ut för en ridtur.
Garanterat, tror jag, så kastar den inte av någon i en glopp, om man
inte av sig själv ramlar av.
Ewa, du är välkommen upp hit på en galopptur och vallning, om du vill.
Jag tar mina vårgalopper varje dag, hela tiden, året runt. Jag ledsnar
ALDRIG på det. Inte på vallningen heller. Och det är jätteroligt att läsa din Blogg, Ewa. Du är verkligen duktig att skriva. Det är som Kitty skriver Det är därför vi går in och läser varje dag. Och ibland flera gånger...... Ifall att det hänt nåt nytt.
Yvonne

Ewa sa...

Yvonne, jag kommer! Vi får se om jag hinner före resan men annars får det bli när jag kommer hem!

Vad härliga ni är - tack för snälla ord! (men ni är ju förstås bitna av the bug alla tre...)

Kitty, tre miljoner... Det är MYCKET pengar men det låter prisvärt... Ni får höja priserna för inackorderingarna :-) och så länge kanske du kan låna grannens paint???