måndag, april 16, 2007

jävla skitdag

Jag skulle verkligen vilja dra en vers ur Svordomsvisan men det blir det knappast bättre av.

När jag åkte hem susade jag förbi (!) en hastighetskontrollerande polis och undrade hur jag kunde ha sådan tur. Jag har väldigt svårt för att sakta ner till 70 i den nerförsbacken... Så om jag nu höll hastigheten precis idag så var det just bara tur. Dagen hade alltså kunnat vara värre, i alla fall dyrare, men med det var också turen slut.

När jag kom hem hade jag förrymda får (halva gänget ungefär) på gräsmattan. Jag hörde lamm som skrek från fårhagen - konstigt om de inte följt med sin mamma? Jaja, det är ju inte hela världen, Zeke och jag tog in dem genom ladugården och ut i hagen igen. Det var ju bäst att kolla vilken väg de tagit ut den här gången. På väg ut passerade jag kalvboxen och där låg en av kalvarna, död. Han var hängig i morse så jag sade till Hussen att vi skulle tempen på den ikväll om den inte var piggare men det var liksom försent.

När jag kom ut såg jag att nätet låg nere, så det var den vägen de tagit. En bit längre upp efter staketet låg en tacka. Död. Förmodligen har hon fastnat i nätet och knäckt nacken eller något annat elände. Naturligtvis var det den tacka som lammade sist och alltså var det hennes lamm som ropade - de är bara två veckor och skulle behövt sin mamma ett tag till. Bläää!

Så nu har jag två flasklamm :-( Inte för att de vet om det ännu, flaska med gumminapp var inte så smakligt och innehållet (lammnäring) var inte heller "äkta vara". Jag har lyckats tvinga i dem lite grann - förhoppningsvis är de hungriga imorgon bitti och kommer på att det var rätt ok. Tanken är att de ska lära sig äta från flaskan och sedan hoppas jag kunna flytta över dem till lammbaren så blir de inte fullt så beroende av att vi matar dem. Tanken är också att fåren snart ska ut på bete - undrar om man kan montera lammbaren utomhus? Jag har ingen lust att stänga in de där två småttingarna i en egen box - flocken tar väl hand om dem som det verkar och löser vi bara matfrågan får de gå med de andra. Då kan de dessutom stjäla lite mat från de andra mammorna...

En fullständigt makaber syn med två självdöda djur som väntar på kadaverbilen...

Till något mycket roligare. Heléne har skickat idolbilder på Zeke från helgen, här kommer några. Fler bilder från helgen hittar ni på www.elgemyr.se.





Fiiiina killen :-) *lite gladare igen*


10 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry på dina djur. Vet hur det känns man vänjer sig ju inte vid det precis. Härommorgonen låg en av valltackorna död vid fårhuset. Vad har hänt????.
När man försöker ha det så bra som möjligt för dom är det inte roligt.
Kadaverbilen var här idag. Suck.

Anonym sa...

Usch, så trist med döda djur. Man känner ju väldigt för de små lammen. Men som du skriver så tar säkert övriga flocken hand om dem och det kommer inte att gå någon nöd på dem.
/Anneli

Anonym sa...

Åh fy.. Vilken eländig start på veckan.

Hoppas det löser sig med de små liven.

Fina bilder på Zeke

Anonym sa...

Du förvekade nog turen i hastighetskontrollen, hade ju varit bättre med böter ju ....
Så himla trist, djuren ska bara vara friska, pigga och väldigt levande. Så när någon dör så där plötsligt känns det så onödigt, så väldigt "men hallå däruppe, jag är ju väldigt rädd om mina djur och de har de väldigt bra här".
Har du nån aning om vad som hände tackan? De rusar ju inte in i staketet och bryter nacken så där bara ju ...
En dum fråga kanske, finns det inget knep att få nån annan tacka att adoptera den lilla?
Klä på den lite päls som luktar "rätt" eller på nått annat sätt få den att lukta "rätt"?
Trist läge, verkligen!
Skickar tröstekramar.
Bilderna var iaf urfina ;-)
Kram, Kitty

Ewa sa...

Hej! Att tro att någon tacka ska adoptera två lamm som är såpass stora är att hoppas på för mycket. Eftersom lamningen gått så bra har ju dessutom nästan alla tackor så många lamm de ska ha... Men de här småttingarna stjäl mjölk friskt där de kommer åt och verkar ha bestämt sig för att hänga ihop med en speciell tacka och hennes två lamm. De är pigga men inte alls imponerade av nappflaskan ännu. Bagglammet somnade i mitt knä igår kväll med nappen i munnen, ganska söt...
Tackan tog nog fart och skulle hoppa mellan eller över eltrådarna och utanför trådarna fanns nätet. Förmodligen fastnade hon med ett bakben när hon hoppade för hon låg på rygg med huvudet i en mycket konstig vinkel.

Anonym sa...

Men så tråkig dag,känner verkligen med dig, hemskt tråkigt med djuren.
Tur att Zeke kan uppmuntra dig, han är ju så fin.
Kram Anita och ligan!

Anonym sa...

Nä fy vilken sorglig dag på Lisselqvarsgården...
Enligt bondepraktikan hade du nog en sådan dag när du skulle klivit in i garderoben och stängt dörren...
Ta väl hand om de stackars föräldralösa lammen.
Kramar från Mackan
PS. Zeke är - som jag sagt tidigare - en redigt fin pojk.

Anonym sa...

Tykobrahedag är en benämning på en riktig olycksdag. Astronomen Tycho Brahe har bl.a. lämnat en förteckning på sådana dagar. Uttrycket tykobrahedag härstammar från den tiden då Tycho Brahe på uppdrag av kejsar Rudolf II, bestämde vilka dagar på året som kan anses som otursdagar. Efter mycket omsorgsfulla berärningar kom Tycho Brahe fram till att det finns 32 sådana otursdagar i almanackan. Dessa dagar skulle man vara försiktig, och inte företa sig som kan locka fram oturen.
Förmodligen är flertalet av dessa dagar, samma som de 33 kritiska dagar som bl.a. finns omnämnda i den äldre bondepraktikan.

Idag säger man helt enkelt tykobrahedag om en dag, vilken som helst, då allt går åt pipan och man egentligen borde ha hållit sig stilla hemma i boet.

Tycho Brahes egen verkliga tykobrahedag inträffade år 1601 då han under en bankett hos kejsar Rudolf II i Prag inte ansåg sig (eller vågade) kunna bryta taffeln före kejsaren och därför höll sig så länge att hans blåsa sprack med bukhålainflammation och döden som följd.

Det kan här även nämnas att han även ha räknat fram fyra särskilt heliga eller lyckliga dagar. Dessa lyckodagar ska vara 26 januari, 9 februari, 10 februari och den 15 juni.
/Mackan

Anonym sa...

GAMLA OTURSDAGAR:
Januari: 1, 2, 4, 6, 11, 12 och 19
Februari: 11, 17 och 18
Mars: 1, 4, 14 och 15
April: 7, 15 och 18
Juni: 6 – fira nationaldagen försiktigt!
Juli: 17 och 21
Augusti: 2 och 10
September: 1 och 18
Oktober: 6
November: 6 och 18
December: 6, 11 och 18

Den 15 april ansågs nämligen vara en riktig otursdag. Bland många andra.
Astronomen och vetenskapsmannen Tycho Brahe slog redan på 1500-talet fast att inte mindre än 33 dagar per år domineras av fullständiga bakslag och motgångar.
I Bondepraktikan kallades dessa dagar ”förkastade”. Så småningom fick de helt enkelt namnet tykobrahedagar.


Mycket elände
Under tykobrahedagarna uppmanades man att inte gifta sig, flytta, byta jobb, påbörja en resa eller inleda en rättegång.
I annat fall ”hota olycka, vedermödor, fattigdom, förlust och undergång.” Den som blev sjuk kunde inte räkna med att bli frisk igen och den stackare som föddes under dessa dagar hade ett liv i misär att se fram emot.
Riktigt eländigt kunde det således bli.

/Mackan som googlat för att kunna förklara det här med garderoben och Bondepraktikan

Anonym sa...

Men otursdagen var ju den 15:e enligt sägnerna...
Skit samma. Hemsk dag hade ni!
/Mackan