tisdag, februari 12, 2008

hur man gör tisdagar till bra dagar

1. se till att det är fint väder - solsken föredras
2. gå hem tidigt från jobbet
3. ät semla - gärna två
4. träna hundarna
5. köp middagsmaten djupfryst av Hemglassbilen (de har faktiskt mat också!)

Idag hade mina vanliga träningskompisar tillfälligt brädats av Anders och Lovis som har bett om hjälp och kommer att träna hos oss ett tag framöver. Det var kul att se att Lovis utvecklats så mycket sedan jag såg henne senast. Nu tål hon träning riktigt bra och accepterade press trots att hon inte riktigt förstod vad vi var ute efter. Vi får stämma av hennes attityd och jobba med hennes flanker, det var inget problem alls när vi hittade nyanserna. Kul!

Nu gäller det bara att planera så att jag får loss eftermiddagar till både de vanliga träningskompisarna och Anders. Skönt att det så snabbt blir ljusare på kvällarna så att det går att träna längre...

Zeke körde ett kort pass. Vi tragglade med riktiga 90-gradersflanker i svåra lägen. Han är lätt att flanka bakom djuren, i en framdrivning t.ex., men om han får gå fram långt i flanken sugs han in mot djur. Där har vi (också) lite att putsa på. Vi avslutade med en delning där han fick fråndriva en grupp djur och sedan vända dem så att de fick drag mot resten av flocken. Därifrån pressade jag honom så att han gick ut i en fin båge och plockade in alla. Jag vill att han tänker "alla" i de lägena eftersom han är jättelätt att dra in om han ska hålla isär dem. Däremot är det svårare att få honom att släppa och ta alla om han fokuserat på den ena gruppen. Helt improviserad övning, men den kändes bra och Lillehund gick igång på den, lite Demon-Zeke varning ;-)

Nu tror jag att jag ska ta den andra semlan... Hussen vill ändå inte ha den ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas verkligen att du får ihop tiden. Annars kommer vi och kidnappar er.
Oh, Demon-Zeke, han gillar jag. Mera sånt. Ska filma när han är så någon gång så ska du få se..........
Du kommer att sväva av lycka och beundran. Jag lovar! :)
Vad gäller den stackars (?) hussen så tror jag han visst ville ha en semla. Om han bara hann med ;)
Hi,hi,hi / Heléne

Anonym sa...

Bästa sättet att göra tisdagar till bra dagar e väl eg att göra alla dagar bra ;-)
Semla tisdag alla dagar liksom ;-)
Har ni redan så ljust så ni kan träna på kvällarna? Här e de ännu mörkt redan vid fem - halv sex. Men ni har väl kanske norrsken .....
//Kitty