torsdag, januari 10, 2008

intelligensreserven

Min mp3-spelare måste vara en specialutgåva för mindre begåvade. Jag har fått den i present så man vet ju aldrig...

När jag ska "rippa" cd-skivor till mp3-format så frågar den först (konversationen sker på engelska men jag försvenskar den här): Vill du "rippa" en skiva? Då klickar jag på Ja. Så långt allt väl, cd-spelaren i datorn vaknar till liv och matas fram så att man kan lägga i en skiva. "Lägg i en skiva" upplyser den. Ja, det förstår jag faktiskt. Klickar på ok och sätter i skivan, skivan matas in. "Audio-cd upptäckt" säger den. Fantastiskt... Här kan jag välja att klicka på fortsätt eller avbryt, alternativt vänta tre sekunder då den fortsätter av sig själv. Sedan följer frågor om jag vill söka titeln på internet och om jag vill fylla i titeln själv och sedan ska jag klicka Starta och sedan klarar den sig utan min hjälp. Sedan kommer den fantastiska reprisen: "Ripping" gick bra, vill du "rippa" en annan skiva? Jag klickar på ja och sedan upprepas proceduren med "Lägg i skivan" etc. Hur dum får de tro att man är?

Nåja, nu har jag kopierat över ytterligare några cd:n av "Stenhuggaren" så nu klarar jag mig några dagar till.

Om livet käns trist så kan jag alltid fortsätta planeringen av årets Skottlandsresa... Här kommer en bild från förra årets resa; tre hilldogs på spaning...
och en bild som påminner mig om att jag borde börja träna - både mig och hunden


Ja, vi har gått från huset till höger och ja, det är brant ;-)

6 kommentarer:

/barbro sa...

Är det sånt som kallas anpassad programvara (motsvarande klinikföreståndarhastighet om tröga datorer)?
Om du tror att du kan klara dig själv så skulle jag föreslå att du låter Windows Mediaspelare göra jobbet. Du kan ställa in den så att den rippar skivan direkt om fliken rippning är öppen, och du slipper dumma frågor.

Anonym sa...

Jag får nog ärligt erkänna att jag hör till dem som behöver "dumma" frågor .... (men så e jag ju blond *L) Bara det att min dator lever ibland sitt eget liv och i ställer för kommentaren "hittat cd" envisas den med att "sätt i cd" när den redan är i. Moooorrrrrrr!!
Så jag håller mig till att rippa färdiga MP3 or ;-)
Förresten rätt svar finns nu i dagboken ;-) www.hundtrim.nu
Kitty

Ewa sa...

Barbro, du är en pärla! Ska testa den nästa gång. Klinikföreståndarhastighet... *fnissar* den hade jag glömt ;-)

Ewa sa...

Barbro (eller någon annan) - hjälp! Hur får jag mediaspelaren att ändra från wma till mp3-format?

/barbro sa...

Du ändrar under Alternativ och fliken Rippning. Det finns en rullgardin med olika format. Då kan du också välja vilken kvalitet du vill ha. Annars kan du gå direkt på fliken Format och ändra till mp3 om kvaliteten inte spelar roll (vilket det inte gör med ljudböcker, men för storleken på filerna).

Ewa sa...

tjoho! Mycket bättre med media Player :-)