söndag, januari 20, 2008

sopigt men nyttigt

tror jag kan vara en bra sammanfattning av dagens träning. Då är det våra egna bravader jag sammanfattar...
Majsan, Heléne och Ewa har varit här och tränat och Heléne hade tänkt till, så idag satte vi upp en liten bana och körde några vändor var. Hej och hå, då var man nere på jorden igen ;-)
Ewa och Tea började. Tea var riktigt "på" och fåren var spralliga så det gick fort och var mycket krokigt. Sedan var det Zekes tur... Där gick det ännu fortare och var ännu krokigare och vi fick inte styr på fåren över huvud taget. Majsan och Rex gjorde en hygglig runda så de vann första varvet klart.
Sedan blev det över lag mycket bättre. Tea lugnade sig och hittade flytet, det såg riktigt bra ut. Dock blåvägrade hon att komma in i delningarna på slutet. Jag fick ett utbrott på Zekes höger- och vänstergissande och stängda öron andra rundan och efter det gick han mycket bättre. Rex tuffade på och var stabil hela dagen. Han krånglar också lite med delningarna men han tar riktigt bra styrning nu.
På slutet bytte vi hämtriktning och gav hundarna lite mer plats och det, i kombination med avhyvlingen innan, gjorde susen för Zeke. Plötsligt lyssnade han och ansträngde sig och plötsligt blev det väldigt uppenbart att jag stoppar honom genomgående för kort och så har jag verkligen ett uselt djupseende. Där har vi lite att jobba på.
Heléne och Lexa tränade inte så mycket bana. De jobbade på att Lexa ska täcka bättre och inte bli kort bakom djur och när vi tog hjälp av draget i hagen blev det mycket bättre. Lexa blev jättetrött av att hela tiden ha stenkoll på de här fåren, så hon fick nöja sig med ganska korta pass. Vilken skillnad mot i somras när Bud fick springa som en galning för att rädda Lexa. Idag tappades det inga får :-)
Bud gjorde också en runda på banan och fick han ställa ut och driva lite. På banan uppförde han sig mycket bra (hade ett läge där det absolut var bit-varning men det redde han ut galant) men han har helt glömt av hur man delar och jag försökte inte så många gånger heller. Om jag alls ska lägga energi på det måste vi börja om - han tror att det är förbjudet att komma in...

Riktigt nyttig träning blev det för oss allihop. Kameran var med ut men den hittade aldrig upp ur ryggsäcken. Förhoppningsvis har Heléne tagit några bra bilder. I så fall dyker de upp på www.elgemyr.se (bloggen). Mina suveräna träningskamrater matade mig med skumtomtar och smaskigt fikabröd så jag väntar ett tag till med bantningen.

Som bestraffning för att jag inte skärpte mig från början när vi tränade, bytte jag köksgardiner så nu är de sista tomtarna borta. Byta gardiner går väl an men stryka... :-( Nästa gång ska jag skärpa mig ;-)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jojomän, bilderna är på plats. Visst var det lite rörig start men slutet........DET VAR LYSANDE! Flera nya insikter idag. Bra!=nya saker att träna på.
//Heléne

gail sa...

tack för inbjudan, vi kommer så fort nap har gjort sin tik dräktig :0)

Anonym sa...

Byta gardiner?? Absolut strykfritt att inte byta alls ;-)
Hmmm men nån gång måste man ju ...
Skumtomtar e mums, ända fram till påska ;-)
I kväll drar vi till Kastrup och tidigt i morron bitti lyfter vi mot Goa. Du får läsa i resdagboken så du får va me lite ;-)
Skickar hem lite värme .....
Kram, Kitty

Anonym sa...

Jag har funderat på varför vissa hundar har svårt för höger o vänster. Beror det på att matte är osäker på det eller är det att de tycker att det vore riktigare att gå åt andra hållet? Jag tänker på Tassa första dagen på VP, jag sade vänster och hon gick åt höger, t o m två ggr. Efteråt förstod jag varför, det fanns en anledning som jag inte tänkte på då.Vad menar Du när du säger att du stoppar honom "kort"? Jag har lite svårt att fatta ibland, inte alltid./Mona

Ewa sa...

Hej Mona. Jag hävdar att jag själv har koll på höger och vänster. I Zekes fall så tror jag hans problem bottnar i att han tror en massa saker och han går åt det håll han TROR att jag ska skicka, istället för att lyssna på signalen...
Att jag stannar honom "för kort" betyder att jag när jag skickar honom till höger för att svänga fåren 90 grader, stoppar honom för tidigt (kl halv fyra istället för tre eller tre istället för halv tre), så att han inte vänder djuren. Då måste jag skicka höger några steg till och under tiden har fåren runnit av linjen.
Jag tror att jag tittar för mycket på sista djuret istället för att ha fokus på den som är längst fram.

Anonym sa...

Hejsan! Tack för ditt meddelande, det värmde). Får en tröst i att fler än jag lägger in känslor i träningen, , med en del utbrott som följd. Vet att Jonas Gustafsson sa åt mig en gång att träningen aldrig skulle fungera för hans del om han blandade in känslor. MEN HUR GÖR KARLN? Hela jag kändes som en piskande känslostorm igår. Det går liksom inte att lägga dom åt sidan! Min träning idag var lugnare från min sida. Hormonerna på plats ;0) Helga gick superbra, så kanske det inte bara gav negativa effekter med gårdagens träning trots allt? Men ska försöka att inte hamna där igen, för i längden tror jag ju på pedagogiska och didaktiska metoder! Er träning verkar ha varit givande, skumtomtar och allt!
Ha det fint! Meril.

Anonym sa...

Tack för bra träning.Till och med vädret var toppen,strålande sol.Det är så trevligt oss dej så man vill inte gärna åka hem.Sedan blir man bortkämd med gott fikabröd och skumtomtar.
Ewa o Tea

Ewa sa...

Meril; nu vet du att vi är fler. Jag har också Jonas´ord ringande i mina öron efter sådana där pass. "Lägg känslorna i byrålådan när du tränar". Suck!
Ewa; tack själv och välkommen tillbaka! Sådana där söndagar kan man väl stå ut med ;-) Härligt väder, kalasbra får, gott fikabröd och förare som lär av sina misstag... och vilka hundar sedan!