söndag, januari 06, 2008

träning på egen hand

Det blev ingen tur till Ewa idag. Snö och hård vind i kombination med isiga vägar gjorde att vi blev hemma. Det blev lättare att bestämma sig när Majsan ringde och frågade hur jag skulle göra. I och med att jag stannade hemma undvek jag att hon var ute och halkade också.

Zeke fick ett pass med långa fråndrivningar (förbjudet att vända djur men det har han nästan glömt att han har tänkt), flankeringsövningar med drivflanker och 90-gradersflanker blandat (vi körde slalom mellan stängselstolpar som en kross med mig 50 meter bort), delningar där han fick jobba på få djur och verkligen trycka bort dem, look back (där jag såg till att han verkligen hämtade och inte tänkte "jag ska stoppa dem från att komma till de andra"). Han går fint nu :-)

Bud var hetare idag men svarar fint på att jag försöker hålla honom i rörelse. Idag lade han sig själv flera gånger så det blev lite grodvallning ändå men han jobbade fint (och snabbt!). Jag utmanade verkligen ödet och testade att dela med honom och då kokade det i hans hjärna men han åt inte får för det (!). Däremot får jag honom inte att hålla djur, han kommer in men tänker hela tiden "ihop med er". Nåja, det får vi lösa med tiden. Han har delat som en demon förr så det finns där. Just nu är han bara hjärntvättad med att jobba ihop fåren och hålla avstånd själv, klart det blir jobbigt när han ska komma in och hålla itu dem plötsligt ;-)

Annars har vi bara latat oss. Jag hade massor av planer med inomhusaktiviteter men har inte mäktat med en enda ännu. Däremot tittade jag på Emil och griseknoen på teve. Det var inte planerat men väldigt skoj ;-)

4 kommentarer:

Ewa sa...

apropå Emil och griseknoen. Hur kan man dressera en gris när det är så svårt med en drever? :o) Hussen har inte riktigt förlåtit mig än för den frågan...

Anonym sa...

Ha ha ha!
Lät som en härlig dag! Vallning som gick bra och sedan lite myspys i soffan.
Ha en skön vecka!
Lite nervös är jag allt..*fniss*

Anonym sa...

Nu är det uppdaterat. Fast det fanns inte mycket att skriva om.
Det blev mest en attetydskamp då det var ett tag sedan vi var in på får. Ewa har gjort framsteg däremot och vi la lite planer för hennes träning.
Saknade dig och Zeke.
När jag väl kom iväg gjorde du det inte, pust. :(
Kram/ Heléne, Tyra och Lexa

Anonym sa...

Så flitiga ni e trots vinter rusk ;-)
Nu får du kolla in hos oss för nu händer de grejor ;-)
Ha en god fortsättning,
Kitty