söndag, januari 11, 2009

en sådan härlig känsla

Gissa vad; vi har tränat idag. Heléne har sammanfattat dagens träning så bra och dessutom tagit fina bilder så jag hänvisar helt enkelt till hennes blogg http://www.blogtown.se/blog.php?date=2009-01-11%2016:20&id=tyra (kopiera adressen, eller klicka på rubriken till det här inlägget)
Själv tänker jag gotta mig åt min egen känsla idag. Det kanske inte var ett halleluja-moment, men det var riktigt bra. Tackorna testade hundarna och var det inte så att hundarna tryckte till och menade allvar blev både får och hund stående. Jag lät Zeke hålla igång fåren och gav dem inte så mycket utrymme att krångla och Zekeman uppfattade förstås situationen och blev ivrig. Han hade verkligen all kraft och fokus framåt - och ändå flankerade han bra nästan varenda gång :-) Han som lätt blir 1) med allt fokus framåt och vill inte flankera eller 2) lite frågande och avvaktande när han flankerar bra, idag var första gången som han satte ihop pusslet ;-) Det kändes ända ner i maggropen.
Rom fyllde på känslan. Det var inga tackor som övervägde att stå kvar när han kom och jag blev glatt överraskad att han orkade trots att det var tungt med snön och tunga får. Inga ledsamheter vilar över den mannen :-) Han fick även en liten vända i vinterhagen där det inte var så mycket snö och han gick fint. Riktigt fint. Vi ska se om vi ska träna lite med honom i trånga utrymmen - han blir lite het när det blir ont om utrymme, men jag tror att det bara är brist på erfarenhet. Han är i alla fall inte rädd för att gå in, däremot är han lite rädd att skrämma djur - tror jag. En liten stjärna är han just nu.

Lenas Zip fick följa med till träningen och jag körde honom ett par pass. Han är till salu och dels behöver han träning och erfarenheter, dels tror jag att hans framtida flytt underlättas om någon annan kört honom. Han gillar att fösa han... Flankeringar är svårare och jag upptäckte hur otroligt bortskämd jag blivit med Rom - vadå? måste man lägga press på hunden?! :o) Vet ni någon som behöver en bra vallhund så förmedlar jag kontakten. Jag tror inte att Zip gör någon bonde besviken och han flyttar det som kommer i hans väg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du har all rätt vara nöjd.
Zeke har verkligen börjat fattat vad du är ute efter.
Där har du verkligen jobbat bra! Hur har du burit dig åt??? Och Rom!.... om han skulle haft en enda tanke på rädsla för att skrämma får skulle han inte klarat mina så bra. Här förstår jag nog inte riktigt hur du menar. Kan bli en skojig och intressant diskussion kanske :-) där rubriseringen är:
HUR TÄNKER VI IGENTLIGEN!!!
Hi,hi,hi / Heléne

Anonym sa...

Nu är du allt lite bortskämd med en sådan där härlig känsla, men det är du värd.

Jag är bara avis för jag har tillbringat helgen till sängs. Surar snart ihjäl mig.

Anonym sa...

Alltså, jag menar, det har varit i många blogginlägg på senaste tiden..."den där härliga känslan" :)

Anonym sa...

Jag blev helt slut av att träna en hund.
Men du kör tre hundar och att du orkar förstår jag inte.
Ewa o Tea