onsdag, januari 21, 2009

riskfyllt jobb

Att bönder är högt upp i olycksstatistiken är nog inte så konstigt. Livet är ju fyllt av faror även för en deltidsbonde... Idag har jag klättrat efter väggarna (högt) och med all kraft försökt få ner en storbal halm på golvet. Till slut var Hussen också däruppe och vi hjälptes åt. Det var då jag kom på att om balen ger efter och ramlar ner kommer jag inte att ha en chans att hinna få hejd på mig själv... Asch, så farligt var det inte men det är klart att vi hade kunnat slå oss...
Balen kom ner - med fyrhjulingens (och min) hjälp och jag tog mig ner i lagom takt.
Sedan skulle det mockas och halmas. Tjurarna är helt nippriga nu och jag hade dem i ögonvrån hela tiden. Kommer de förbi hunden så är det inte roligt att stå där i ett hörn när det är nyhalmat och de vill leka. Klart de inte kommer förbi hunden! :-) Men idag hade han fullt upp...
Sedan var det en häst som halkade och höll på att slå undan fötterna för mig. Tur att fåren är snälla. Nu ska jag ut och halka lite med hundarna igen.

Olyckskorp idag men jag tror att det är nyttigt att fundera på vilka onödiga risker man utsätter sig för - och vara glad för att det gått bra hittills. I bästa fall kan man ju komma på att någon risk kan undvikas...

För övrigt längtar jag (och hundarna) efter att träna. Läste att träningskamrat Heléne varit till Peter och fått ris och ros (mest ros annars är han inte klok) - det ska bli kul att träna med dem igen och få lite input. Hoppas inte vädret ställer till det för oss igen. Det påstås att det ska bli mer snö till helgen. Vi får väl se - hoppas jag ;-)

Nu kom listan i Spotify fram till Paul Paljett, fatta vilken nostalgitrip :-)

3 kommentarer:

/barbro sa...

Fast Paljetten är nästan skämmig. Det var nära att den åkte ut igen. Fast det är som med Don Johnson; på den tiden var han både bra och snygg (tyckte man)...

Anonym sa...

Uch, vilket äventyrligt liv du lever Ewa. Var rädd om dig. Jag är verkligen glad att jag inte har några tjurar, det räcker bra med baggen, men den jag har nu är snäll, än så länge. Men han har en tacka som han brukar stånga. Än har jag inte sett att han fått in någon hård smäll på henne, får han det åker han in i baggboxen./Mona

Anonym sa...

Kanske dax att se om sina försäkringar? Kul att du är träningssugen. Tyvärr kan inte jag vara med er till helgen :-( är så sorry, söndagsträningarna är ju numera veckans höjdpunkt. Vi ska på valpträff !!?? om man nu kan kalla det för det. Lexa är ju över 2 år. I två dagar ska vi valla, jämnföra, snacka och trivas nere hos lillasyster Ella. Hoppas det blir lika trevligt som vi brukar ha det på våra sammankomster, om nu inte kommande snöväder varning ställer till det. Önskar er övriga en härlig söndagsträning. /Heléne