lördag, januari 03, 2009

konsumera miljövänligt

Hm. Man kanske skulle ta sig en funderare på sina konsumtionsvanor så här på nya året. Egentligen handlar jag väldigt lite saker men det är klart, de där tröjorna på Tradera... När det gäller livsmedel handlar jag på den affär som ligger bra till på vägen från jobbet - det har egentligen ingenting med miljötänkande att göra utan för att det är en bra affär. Några principer har jag i alla fall; fläskfilén ska helst vara svensk. Av djurskyddsskäl. Jag handlar normalt inte KRAV-varor. Ja, det kan också vara en princip...
Idag har jag i alla fall köpt mycket dyr (och då menar jag dyr) fläskfilé, KRAV-märkt och allt från Forsa Gård. www.forsagard.se I deras gårdsbutik fanns det massor av kul grejor. Rekommenderas!

Om man nu ska köpa fler tröjor än man behöver måste det ändå vara bättre att köpa dem på Tradera än från tillverkaren?

4 kommentarer:

/barbro sa...

Det var väl inte den fläskfilén katten stal?

Att köpa begagnade tröjor måste ju vara nästbästa alternativ till att inte handla alls. Men jag är lite nyfiken på varför du inte handlar KRAV. Själv slutade jag handla rättvisemärkt när jag läste att de fattigaste bönderna inte har råd att licensiera sig för rättvisemärket.

Anonym sa...

Jag hukar mig och skäms som köper lite allt möjligt kött...säkert sånt som är farligt också. Fast läänge har vi konsumerat på en kalv från Västerfärnebo iofs.

Kl 11 på tisdag bli kanon! Har du mitt mob? Om det är för kallt menar jag. 076-340 4224

Var har du för nr? Bäst att kolla så jag inte har något gammalt eller inte alls eftersom jag böt telefon för en tid sedan.

Kan meddela att jag införde framåt signal också och jag förstår förstås varför man måste införa flera. Han la sig först så fort han hörde ett pip ur pipan. Men sen ville han svänga vänster på mih framåt signal och det VÄRSTA är att jag inte kommer ihåg vilka signaler jag började lära honom för över ett år sedan...Jisses, han minns nog, men inte jag.

Hörs!

Anonym sa...

Usch vad jag känner mig trist. Jag handlar ALLTID i Konsum. Jag köper ALLTID KRAV och Ekologiskt (när det finns, Konsum satsar på det och har mycket). Jag köper t o m KRAVodlad havre till fåren och Ekologisk A-fil till hundarna o s v. Jag har inte miljöbil men försöker köra så lite som möjligt och så miljövänligt som möjligt. Jag låter aldrig bilen gå på tomgång. Jag får allergiska reaktioner när jag köper något som INTE är miljövänligt./Mona

Ewa sa...

Först och främst; när det gäller KRAV har jag sett för många framförallt KRAVfår som inte haft det bra just för att bestämmelserna runt avmaskningar etc är så hårda. Jag köper hellre konventionellt "odlat" kött av den orsaken.

Mackan, du har fått sms. Tisdag låter kul. Dagens träning blev inställd eftersom det är jä-t kallt *brrrr*

jo, Barbro - det var en mycket liten bit av DEN fläskfilen...